top of page
  • Foto van schrijverRomy

Bonuskind - Saskia Noort


Uitgever: The House of Books

Aantal pagina's: 272

Prijs: €21,99

Waardering: ⭐⭐⭐⭐⭐


 

Samenvatting


De vijftienjarige Lies wordt op een ochtend wakker met het gevoel dat haar moeder Jet iets is overkomen. Haar bed is niet beslapen en ze heeft haar mobiele telefoon thuis laten liggen. De vierentwintig uur die volgen ontvangt Lies geen enkel teken van leven. Haar vader en zijn nieuwe vriendin Laura schakelen de politie in, ze geloven dat het te maken heeft met haar mentale toestand: ze zou de scheiding nooit te boven zijn gekomen en heeft daarom besloten te verdwijnen. Of erger. Lies weet echter zeker dat ze dat nooit zou doen en gaat zelf op onderzoek uit. Met alle gevolgen van dien.

 

Recensie


Bonuskind was het eerste boek dat ik van Saskia Noort las. Op het moment dat bekend werd dat dit boek uit zou komen, stond deze gelijk op mijn To Be Read lijstje. Mede dankzij alle hoge verwachtingen die iedereen had.


Toen ik met een vriendin in een boekenwinkel in Rotterdam liep en dit boek zag liggen wist ik niet hoe snel ik deze in mijn mandje moest leggen. Helaas was ik nog in een ander boek bezig waardoor ik extra motivatie kreeg om dat boek uit te lezen (ik zat namelijk in een lees dip), zodat ik in 'Bonuskind' kon starten.

Uiteindelijk begon ik hier op een dinsdagavond in en op woensdagmiddag was dit boek alweer uit. Vanaf de eerste pagina zat ik vol in het verhaal en wilde ik weten hoe het af liep.


Waar ik aan het begin wel even aan moest wennen is dat de hoofdstukken soms een verschillende dikte qua lettertype hebben. Zo is het ene hoofdstuk geschreven uit het perspectief van de moeder van Lies en het andere hoofdstuk uit het perspectief van Lies. Hier ben je na een paar wisselingen gelukkig aan gewend.


Tijdens het lezen van dit boek had ik het erg te doen met Lies. Zij wilde namelijk weten wat haar moeder was overkomen, terwijl haar vader vasthield aan het idee dat het om zelfdoding ging. Doordat Lies uiteindelijk op onderzoek ging, wilde ik ook echt weten wat zij ging doen en hoe dit zou aflopen.


Ondanks dat het er op een gegeven moment naar uit ziet dat Lies de waarheid heeft onthuld, weet het einde je toch weer te verrassen. Hierdoor was ik zelf erg in shock en kon ik eigenlijk niet geloven wat er geschreven stond. Wat wel jammer is, is het feit dat na het slot niet verder wordt ingegaan op hoe het allemaal afloopt en verder gaat met Lies. Hier had misschien nog iets meer aandacht aan kunnen worden besteed om het verhaal echt 'af' te maken. Nu voelde het voor mij toch nog als een soort open einde aan.


Ondanks het iets tegenvallende einde heeft dit boek wel de volledige 5 sterren van mij gekregen, omdat ik verder wilde blijven lezen in dit boek en deze dus ook echt niet opzij kon leggen.

 

Over de auteur


Saskia Noort (1967) is schrijfster en columniste. Van haar boeken werden ruim 3 miljoen exemplaren verkocht. Haar werk werd in vijftien talen vertaald en werd bewerkt voor televisie, film en theater. Ook haar laatste thriller, Huidpijn, werd lovend ontvangen en was met 200.000 exemplaren een van de best verkochte boeken van 2016. Bonuskind is haar achtste thriller.

 

Boek kopen?


Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Koop het boek hier!

19 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page