top of page
  • Foto van schrijverRomy

De executie - Daniëlle Bakhuis


Uitgever: Best of YA / Uitgeverij van Goor Aantal pagina's: 248

Prijs: €16,99 Waardering: ⭐⭐⭐⭐

 

Samenvatting


De liveshow waarbij de grond letterlijk onder je voeten vandaan zakt


Colette Zwart steekt haar rechterhand in de lucht en telt af. 'Kandidaders, in vijf…'

Hoe kun je nou de doodstraf krijgen voor zoiets? Je gaat nog niet dood, Charlotte. Dit is krankzinnig. Het is allemaal show, niet echt.

'Vier.'

Niet nu. Nog niet.

'Drie.'

Je gaat niet dood.

'Twee.'

Jegaatnietdoodjegaatnietdoodjegaatnietdood.

'Een.'


Het is 2048. Het Collectief is aan de macht. Om het land staat een Muur en de levens van alle inwoners zien er hetzelfde uit. Ze dragen dezelfde kleding, wonen in dezelfde huizen en eten iedere avond dezelfde maaltijd. Dat maakt iedereen gelijk, en het leven zorgeloos en voorspelbaar. Maar wie een misstap begaat, wordt keihard afgestraft. Sinds de doodstraf weer is ingevoerd, worden jongeren hangend in kooien boven een onpeilbare diepte terechtgesteld. Tijdens een spectaculaire show die live op televisie wordt uitgezonden, krijgen vijf tieners nog één kans om zichzelf te redden. Bij vier van hen zullen de bodems onder hun kooien worden weggeklapt. Het Collectief beslist wie er overblijft. Welkom bij De executie. Deze aflevering wil je niet missen!

 

Recensie


De executie is het derde boek dat ik heb gelezen van Daniëlle Bakhuis. Eerder las ik al 'De eliminatie' en 'Clownsnacht', wat ik ook erg goede boeken vond.


Ik had al meerdere goede verhalen gehoord over dit boek en daarom besloot ik deze hoog op mijn lijstje te zetten. Uiteindelijk ben ik dit boek dan ook gaan lezen en werd ik volledig in het verhaal getrokken. Ik zat binnen de kortste keren op de helft van het boek en kon het boek dan ook moeilijk wegleggen. Ook al moest ik gaan slapen in verband moet vroeg opstaan voor werk.


Het begin van het verhaal vond ik een beetje mysterieus en ik kon niet helemaal plaatsen waar de titel van het boek vandaan kwam, maar het hoofdstuk hierna werd alles alweer duidelijk.


Dit boek bevat meerdere personages die worden uitgelicht, hierdoor ging ik mij elke keer weer binden aan het volgende personage waardoor ik echt ging meeleven met hun. Door het medeleven kwamen de emoties ook harder aan dan dat je het verhaal maar vanuit één personage beschreven zou zijn.

Wat ik hier wel jammer aan vond, is dat sommige personages veel minder uitgebreid worden beschreven dan anderen. Hierdoor leerde je niet iedereen even goed kennen.


Ik vond deel 2 in dit boek ook heel erg sterk. Ik had zelf dit gedeelte totaal niet zien aankomen en ik was dan ook echt verbaasd (en stiekem ook hoopvol). Dit zorgde ervoor dat ik het boek echt snel uit wilde hebben, omdat ik wilde weten hoe het af liep.


Verder is de schrijfstijl van Daniëlle Bakhuis erg fijn. Het betreft een vlotte schrijfstijl waardoor het erg gemakkelijk leest. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt, waardoor het prettig leest.

 

Over de auteur


Daniëlle Bakhuis is een Nederlandse journaliste en schrijfster. Ze schreef o.a. voor Fancy, Yes en Viva. Nu is ze redacteur bij meidenblad CosmoGIRL! Als schrijfster debuteerde Bakhuis in 2008 met het non-fictie boek Love & Leed, de liefdesgids voor meiden. Later volgden de jeugdromans Verliefd van 2 Kanten (2009), Verliefd en nu? (2010), Wraak (2011), Hou Me Vast (2012) en Wat Als… (2013). Verliefd van 2 kanten en Wraak waren kerntitel voor de Prijs van de Jonge Jury. Haar laatste roman Wat als… wordt inmiddels vertaald naar het Duits.

 

Boek kopen?


Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Koop het boek hier!

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page