top of page
  • Foto van schrijverRomy

Eindspel (Will Robie #5) - David Baldacci


Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers Aantal pagina's: 392 Prijs: €12,99 Waardering: ⭐⭐⭐

 

Samenvatting


Roger Walton, codenaam Blauwe Man, wordt vermist. Sinds hij op vakantie is gegaan naar een afgelegen streek in de staat Colorado, heeft niemand hem meer gezien of iets van hem gehoord. Voor de geheime dienst waarvoor Walton werkt, is dat een probleem. Een groot probleem. En dus worden Will Robie en Jessica Reel eropuit gestuurd om hun baas te vinden.


De twee geheim agenten komen terecht in een plattelandsstadje met talloze problemen: een reeks moorden, aan drugs gerelateerde criminaliteit en geweld van een groep blanke racisten. Of de verdwijning van Blauwe Man met een van deze zaken te maken heeft, is echter onduidelijk. En langzaam maar zeker dringt tot Robie en Reel door dat ze van geluk mogen spreken als ze het er levend van afbrengen. Met of zonder Blauwe Man…

 

Recensie


Eindspel is het vijfde, en laatste, deel van de Will Robie serie van David Baldacci. In januari ben ik begonnen met deze serie en dat is dus alweer meer dan een half jaar geleden. Dit zegt eigenlijk genoeg, ik kwam niet zo lekker door de boeken heen. Het eerste en tweede deel van deze serie vond ik echt goed en deze heb ik dan dus ook achter elkaar aan gelezen. Hierna had ik alleen niet meer zo heel veel zin om verder te lezen en dus ben ik pas later aan deel drie begonnen. Uiteindelijk vond ik dat deze serie ook met drie boeken lang genoeg had geweest. Naarmate ik verder kwam in de serie vond ik dat het steeds meer eentonig werd. Dezelfde soort gebeurtenissen speelden zich af met dezelfde soort uitkomsten.


Dan even terug naar dit deel van de serie. Ik begon hier dan ook met een beetje tegenzin aan, maar omdat ik deze serie graag uit wilde hebben ben ik deze maar wel gaan lezen. En zoals ik had verwacht begon het boek weer hetzelfde als de andere boeken. Dit zorgde ervoor dat ik aan het begin heel moeilijk door het boek heen kwam. Pas op het moment dat er wat meer gebeurde in de zoektocht naar Blauwe Man werd ik wat meer geïnteresseerd in dit boek. In deze zoektocht gebeuren namelijk veel spannende dingen waardoor je wordt meegetrokken in het verhaal. Dit resulteerde erin dat ik het laatste gedeelte van dit boek vrij snel uit had.


Doordat dit een serie is welke telkens over dezelfde personages gaat, leer je de hoofdpersonages heel goed kennen. Wat ik wel merkte bij dit boek is dat er een groot deel van de personages uit de eerdere boeken helemaal zijn weggelaten. We weten dus na afloop van deze serie niet hoe het met deze personages is afgelopen en dat vind ik wel heel jammer.


Doordat ik dit boek in de vertaalde versie heb gelezen, kan ik niet zo goed zeggen wat ik van de originele schrijfstijl van David Baldacci vind. Wel kan ik zeggen dat het in de vertaalde versie soms niet helemaal gemakkelijk weg leest en ik had ook het idee dat er in dit laatste boek dubbele dingen werden gezegd. Zo las je bijvoorbeeld op een bladzijde dat er vragen werden gesteld en dat daar antwoord op werd gegeven, maar een bladzijde later wordt dit opnieuw gedaan. Hierdoor had ik een beetje het gevoel alsof dit boek een beetje afgeraffeld was.


Al met al vond ik het zeker geen slechte serie alleen had het wat minder eentonig moeten zijn om het echt goed te vinden.

 

Over de auteur


David Baldacci is de succesvolle auteur van thrillers, romans, YA-thrillers en twee kinderboeken. Met zijn Wish You Well Foundation strijdt Baldacci samen met zijn vrouw Michelle al jaar en dag tegen analfabetisme. Hiervoor ontving hij op 12 juli 2008 de The Silver Bullet Award. Baldacci werd geboren in Virginia. Hij studeerde politieke wetenschappen aan de Virginia Commonwealth University, waar hij cum laude afstudeerde, en rechten aan de University of Virginia. Tijdens deze periode begon hij met schrijven. Na zijn studies was hij gedurende negen jaar werkzaam als bedrijfsjurist en advocaat in Washington D.C. In 1996 debuteerde hij met Het recht van de macht en vanaf dat moment wijdde hij zich geheel aan het schrijven.


Baldacci’s werk is in 45 talen vertaald en wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht. Zijn debuut Absolute Power werd in 1997 verfilmd door en met Clint Eastwood.

 

Boek kopen?


Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Koop het boek hier!

4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page