top of page
  • Foto van schrijverRomy

Is dat normaal dokter? - Steven van de Vijver








Titel: Is dat normaal dokter?

Auteur: Steven van de Vijver Uitgever: Nijgh & van Ditmar Aantal pagina's: 229 (paperback)

Prijs: €15,50 Waardering: ★★★☆☆







 

Flaptekst


De huisarts hoort en ziet alles Welke problemen, angsten, zorgen houden mensen bezig? De huisarts weet het precies. Twee jaar lang tekende Steven van de Vijver de ervaringen op die hij beleefde in zijn huisartsenpraktijk, gelegen in een typisch multiculturele wijk. Op lichtvoetige en humoristische wijze beschrijft hij de gang van zaken in de spreekkamer of op visite; van aambeien tot depressies, van zwangerschapswens tot euthanasie. Het zijn situaties en problemen die in het dagelijkse leven vaak binnenskamers worden gehouden, maar die bij de huisarts uitgebreid aan bod komen. Is dat normaal, dokter? biedt een unieke inkijk in de spreekkamer van de huisarts, en geeft daarmee een origineel beeld wat er onder de huid van de samenleving speelt.

 

Recensie


Dit boek van Steven van de Vijver staat al geruime tijd op mijn TBR lijst. Doordat er telkens weer nieuwe boeken bij kwamen die ik erg graag wilde lezen, verdween dit boek steeds verder naar beneden. Nu ik ook de boeken die ik al lang op mijn e-reader heb staan op mijn TBR lijst per maand aan het zetten ben, kom ik aan deze boeken toe.


Ik vind het erg leuk om boeken over de zorg te lezen en vandaar dat dit boek aan deze interesse voldoet.

De schrijfstijl van Steven is erg fijn. Het leest vlot en alles duidelijk, waardoor je snel door het verhaal heen leest. Het zijn ook erg korte hoofdstukken, elk hoofdstuk staat weer voor een apart verhaal. Echter vond ik de hoofdstukken soms iets te kort waardoor ik de diepgang en het inlevingsvermogen in de situatie miste. Andere hoofdstukken/ verhalen zorgden er op hun beurt weer voor dat ik vol verbazing zat te lezen.


Toch vond ik het erg fijn om weer eens een kort boek tussendoor te lezen welke over de medische wereld gaat. Als je hier ook geïnteresseerd in bent, is dit een leuk boek voor tussendoor.

 

Over de auteur


Steven van de Vijver (Hamburg, 1977) werkte tijdens zijn studie geneeskunde langere tijd in Ethiopië, India, Australië en de Verenigde Staten en publiceerde daarover in diverse tijdschriften.

Na zijn opleiding tot tropenarts werkte hij negen maanden voor Artsen zonder Grenzen in de Democratische Republiek Congo. Hij schreef over deze periode het succesvolle boek Afrika is besmettelijk. In 2009 verscheen zijn tweede boek Moderne helden, een reeks interviews met mensen die de wereld op substantiële wijze positief hebben veranderd. In 2011 verscheen Is dat normaal, dokter?, over zijn ervaringen als huisarts.

In oktober 2015 promoveerde Van de Vijver op zijn onderzoek naar hart- en vaatziekten in Nairobi, Kenia, waar hij drie jaar lang woonde met zijn gezin. Over zijn ervaringen schreef hij in datzelfde jaar zijn nieuwste boek, Vet arm.

 

Boek kopen?


Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Koop het boek hier!

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page