top of page
  • Foto van schrijverRomy

Je bent jong en je krijgt wat - Monique van Loon


Uitgeverij: Nieuw Amsterdam

Aantal pagina's: 256

Prijs: €20,99 Waardering: ⭐⭐⭐⭐

 

Samenvatting


Wat doe je als je op je achtentwintigste baarmoederhalskanker blijkt te hebben, terwijl je vol in het leven staat en juist flink carrière aan het maken bent? Het overkwam Monique van Loon. In Je bent jong en je krijgt wat beschrijft zij soms tussen neus en lippen door, soms expliciet, hoe het is om als jonge vrouw ziek te worden. Hopeloos verliefd te worden, terwijl sommige vriendschappen onverwacht niet tegen de situatie bestand blijken te zijn. Hoe de ene dokter je verdrietig en vol vragen achterlaat, terwijl de ander je steun en toeverlaat wordt. Hoe je je sexy kunt blijven voelen nadat je baarmoeder verwijderd is. Van Loon schrijft vol zelfspot en humor over een leven met en na baarmoederhalskanker.

 

Recensie


'Je bent jong en je krijgt wat' is een boek dat ik nog niet eerder voorbij had zien komen en dat tot kort hiervoor ook niet op mijn TBR lijstje stond. Totdat ik een recensie zag op bookstagram, waardoor ik gelijk geïnteresseerd was.

Tijdens mijn werk als verpleegkundige zorg ik voor mensen met kanker en daarom werd mijn interesse des te meer getrokken.


De schrijfster van dit boek is tegelijk ook degene die de ziekte heeft ervaren, waardoor er volledig vanuit haar perspectief en gevoel is geschreven. Dit zorgt ervoor dat je een volledig beeld krijgt van wat deze rot ziekte met een jong persoon doet. Doordat zij het zelf heeft meegemaakt krijg je inzicht in zowel de mooie kanten van het ziekteproces als de mindere kanten.

Doordat je vrijwel alles komt te weten, kan dit soms ook frustrerend werken, omdat ik soms dacht waarom doe je dit nou?!


De schrijfstijl van Monique van Loon is erg prettig, ondanks dat ze geen ervaren schrijfster is. Je wordt volledig meegetrokken in het verhaal waardoor je door wilt blijven lezen en wilt weten wat de afloop van dit verhaal is.

Toch waren er ook stukken waar ik vrij moeilijk door heen kwam, omdat ik het gevoel had dat stuk al eerder gelezen te hebben. Vandaar ook 4 in plaats van 5 sterren voor dit prachtige verhaal.

 

Over de auteur


Monique van Loon is ondernemer en schrijver, voornamelijk over eten. Op veertienjarige leeftijd startte ze een website die uitgroeide tot de grootste meidencommunity van Nederland. Na acht jaar werd deze verkocht en zette ze het culinaire platform Culy.nl op. Eerder schreef Monique een kookboek.




 

Boek kopen?


Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Koop het boek hier!


4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page