top of page
  • Foto van schrijverRomy

Kwijt - Sandra J. Paul







Titel: Kwijt

Auteur: Sandra J. Paul

Uitgever: Hamley Books

Aantal pagina's: 395 (paperback)

Prijs: €15,00 (paperback)

Waardering: ★★★★☆








 

Samenvatting


Jim Vermeersch leidt het perfecte leventje. Gelukkig getrouwd met Iris, vader van tienerzoon Vince, eigenaar van een gerenommeerde Londense Patisserie. Beter dan dat kan het leven niet worden.

Tot hij ontwaakt in zijn ouderlijk huis en alle herinneringen van de afgelopen twee jaar kwijt is. Alles wat hij ooit gekend heeft is weg, inclusief zijn vrouw, zoon en zaak.

Terwijl hij de geheimen van de voorbije twee jaar ontrafelt, begint Jim zich steeds meer af te vragen of hij echt wel de man is die hij altijd meende te zijn. En dan is er nog die ene vraag: Wie is de vrouw die altijd in zijn herinneringen opduikt, een vrouw die niemand anders lijkt te kennen?

 

Recensie


Kwijt is het allereerste boek dat ik van Sandra J. Paul heb gelezen. Ik heb wel al eerder een boek van haar alter ego (Joanne Carlton) gelezen, namelijk Hell City.

Ik had veel goede recensies over Kwijt gelezen, dus vond ik het ook wel eens tijd om dit boek te gaan lezen.


Aan het begin van het boek vond ik de schrijfstijl nog iets langdradig en snapte ik soms nog niet helemaal wat er nu gebeurde. Dit zorgde ervoor dat ik wat moeilijker in het boek kwam dan normaal. Naarmate ik meer hoofdstukken had gelezen, kwam ik beter in het verhaal en vloog ik er zo doorheen. De hoofdstukken zijn ook niet heel lang, dit zorgde ervoor dat het prettig te lezen was. Ik ben namelijk echt een hoofdstuk lezer, dus lange hoofdstukken vind ik helemaal niets.


Het verhaal is beschreven vanuit twee perspectieven. Namelijk die van Jim en die van Vince. Vince is de zoon van Jim. Ik vond het op deze manier erg prettig lezen, ook al was het soms even schakelen. Doordat je het verhaal vanuit twee perspectieven leest, begrijp je er steeds meer van en vallen de puzzelstukken steeds meer in elkaar. Ook leer je gedurende het verhaal de personages steeds beter kennen en ga je de relaties steeds beter begrijpen. Dit zorgt er voor dat naarmate het verhaal vordert, je steeds weer wordt verbaasd over de gebeurtenissen die zich hebben afgespeeld in het verleden.


Aan het begin van het boek lees je een korte proloog die richting het einde van het boek weer wordt toegelicht. Hierdoor vraag je je telkens af wanneer die gebeurtenis heeft plaatsgevonden of gaat plaatsvinden. Ook al had ik tijdens het lezen al een klein vermoeden wie achter de daden zat, was ik toch verbaasd over hoe het boek uiteindelijk eindigde.

 

Over de auteur

Sandra J. Paul is een veelzijdig genre-overschrijdend auteur die vooral bekend staat om haar spannende jeugdboeken, paranormale Young Adult en psychologische thrillers. Zij debuteerde in 2015 met de paranormale Young Adult-reeks ‘Het Eiland’: Het Eiland (2015), De Geest (2016), De Wolf (2016) en De Ziel (2017).

Zij schreef en publiceerde tussendoor ook de thrillers Azerty (2016), Moordspel (2017) en Kwijt (2019). Azerty werd in 2019 heruitgebracht in een langere versie met nieuwe cover. Kwijt werd verkozen voor de Hebban longlist voor beste spannende boek van het jaar 2019, werd verkozen als thriller van jaar bij de boekengroep Thrillers and More en behaalde de derde plaats in de historische Thrillzone leesclub ranking. Haar vierde thriller Mijn Waarheid, verschijnt in het najaar van 2020. Haar eerste jeugdthriller De Duistere School (2019) is tot op vandaag nog steeds een hit bij jong en oud. Na massale interesse schreef zij het eerste vervolg Het Verlaten Huis (2020) – tevens haar tweede jeugdthriller. Erna zullen nog twee titels volgen in deze reeks. (De Vergeten Tuin en Het Verdwenen Dorp).

In 2018 schreef zij de kortverhalenbundel Loopgravenhel(d) naar aanleiding van de honderdjarige oorlogsvieringen, waar ze veel lof over ontving. Sandra was in 2015 laureate van de allereerste Aspe Award, een thriller-kortverhalenwedstrijd, georganiseerd door uitgeverij Manteau en Pieter Aspe. Zij was in 2017 laureate van de gerenommeerde Bath-Award voor flash fiction en werd in 2018 genomineerd voor de Cultuurprijs van Sint-Amands. Sandra schrijft en publiceert ook Engelstalige boeken onder het pseudoniem Joanne Carlton.

Sandra is samen met haar partner Cathy de oprichter en eigenaar van Hamley Books. Zij is daarnaast ook de uitgever.

 

Boek kopen?


Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Koop het boek hier!

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page